De laatste weken in Namibië! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Joost Hekkert - WaarBenJij.nu De laatste weken in Namibië! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Joost Hekkert - WaarBenJij.nu

De laatste weken in Namibië!

Blijf op de hoogte en volg Joost

06 Juni 2015 | Namibië, Windhoek

De stage weken in het ziekenhuis zijn afgerond en ik heb mijn performance assessment gehaald met een 9 op de intensive care! We hebben de laatste weken op verschillende plekken stage gelopen om iedereen van de oude afdelingen nog een keer te zien en te helpen. De stage in het ziekenhuis was een ervaring om nooit meer te vergeten. De verschillen zijn zo groot en eigenlijk niet voor te stellen. In Nederland is het van groot belang om veel te communiceren met een patiënt en in Namibië wordt er bijna niet gecommuniceerd. In Nederland zijn alle benodigde spullen aanwezig en in Namibië is heel weinig materiaal (er wordt vooral geïmproviseerd). In Nederland is iedereen bijna altijd op tijd en in Namibië is bijna iedereen altijd te laat. Ga zo maar door.. Ik heb er enorm veel van geleerd en ga dit ook zeker gebruiken tijdens mijn volgende stage/werk.

In de laatste weken hadden we ook nog een aantal dingen die we zeker nog wouden doen. Om de hele Big 5 te kunnen zien moesten we de Luipaard en de buffel nog zien. De buffel zouden we nog gaan zien in onze trip naar DIvundu en Zambia, maar de luipaard zeer waarschijnlijk niet. Daarom zijn we naar een farm geweest waar Luipaarden leven. We gingen in een 4x4 en konden prachtig zien hoe de luipaarden in de bomen klommen en achter vlees aan gingen. Nummer 4 van de 5 ook weer gezien. Daarnaast vertelde Wayne ons dat we uiteten moesten gaan bij het restaurant ‘Heinitzburg Castle’. Bij het reserveren werd ons aan de telefoon aan verteld dat we ‘smart casual’ gekleed moesten komen. Bij aankomst snapten we waarom. We werden bediend door 5 mensen en alles was erg chique. De prijs viel ons uiteindelijk wel mee (vergelijkbaar met restaurants in Nederland), maar voor Namibië is het wel erg duur. In één van onze laatste weekenden zijn we samen met Kenton en zijn vrienden naar een farm geweest 2 uur rijden vanaf Windhoek. Hiervan moesten we ongeveer een uur over zandpaden rijden en er was geen huis meer te bekennen. Helemaal afgelegen, geen telefonisch bereik en geen warm water. De boerderij telde een aantal koeien, kippen, geiten en 4 honden. We hebben de hele middag op de Quad gereden over lange zandpaden op het terrein van de boerderij. Eerst op een yamaha met 250cc en later mochten we ook op de yamaha raptor met 660cc. Aan het einde van de middag hebben we nog met de auto over de farm gereden en gingen we naar een kleine waterplas waar we mochten schieten met een 9mm geweer en jachtgeweren (op blikjes). ’S Avonds hebben we genoten van een braai en de volgende morgen zijn we weer naar Windhoek gereden. Dit was een van de laatste leuke uitjes die we hebben gedaan in en rondom Windhoek.

Afgelopen week zijn we samen met de meiden uit Breda naar Divundu (Namibië) en Livingstone (Zambia) geweest. In totaal hebben we zijn 3000 km gereden in zes dagen om alles te kunnen zien, maar dat had ik er zeker voor over! In Divundu hebben we de eerste middag een boottocht gehad over de rivier waar onze camping aan lag en hier hebben we nijlpaarden gespot onder genot van een biertje. In de avond zijn we naar de bar geweest en hebben we een zeer gezellige avond gehad. De volgende morgen zijn we opnieuw op safari geweest om de buffel te zien. De buffel liet eerst even op zich wachten, maar bijna aan het einde zagen we er een stuk of 100. Verder hebben we ook weer olifanten, giraffen, nijlpaarden en apen gezien. In de nacht om 1uur gingen we met een andere bus verder naar Livingstone in Zambia. Eenmaal aangekomen om 12uur in de middag zouden we in de middag nog wat gaan doen, maar we hebben uiteindelijk besloten om rustig aan te doen en even naar de supermarkt te gaan en Livingstone zelf te verkennen. Woensdag zijn we naar de Victoria Falls geweest. Van te voren hebben we natuurlijk veel plaatjes bekeken, maar als je er dan in het echt bent is het onwaarschijnlijk mooi. In de morgen gingen we met een boot naar Livingstone Island. Op Livingstone Island heb je de mogelijkheid om boven op de watervallen ‘in bad te gaan’ (angel pool). Uiteraard hebben we dit gedaan en het was een bijzondere ervaring. Na een lunch op het eiland zijn we terug gevaren naar de kant. Vanaf het hotel zijn we naar de ingang gelopen van het park waar de watervallen van de andere kant konden bekijken. Gewapend met regenjas zijn we langs de rand gelopen en hebben we foto’s kunnen maken. De volgende dag hebben we geraft op de Zambezi rivier. De eerste paar stroomversnellingen leek het allemaal niet zo hard te gaan, maar we hadden te vroeg gejuicht. De laatste stroomversnellingen gingen iets harder en we gingen over de kop. Vanaf het raften zijn we een ‘sunset cruise’ gaan doen en hebben de zonsondergang kunnen zien op de rivier die uiteindelijk eindigt bij de Victoria Falls. Het waren geweldige dagen om nooit te vergeten.

Vanmorgen zijn we teruggekomen en nu komt wel echt het besef dat het tijd is om alle spullen te gaan inpakken. Voor de laatste keer boodschappen doen, de was doen en uitgaan met iedereen. Dinsdag vliegen we naar Kaapstad toe voor ons laatste deel van de reis. Hierna zal ik nog één bericht plaatsen om te vertellen hoe Kaapstad was.

Beautiful kidz

Zoals de meesten wel weten hebben wij met z’n vijven geld ingezameld voor Beautiful Kidz. Nadat de actie was afgelopen hebben we al het verzamelde geld opgeteld. Wij zijn op een prachtig bedrag uitgekomen van €1526,- met behulp van alle sponsoren! Een bedrag dat we nooit hadden durven dromen. Een klein deel van dit bedrag hadden we al uitgegeven aan de schoolspullen voor de extra lessen en met het overige deel zijn wij zelf op pad geweest met Roger van Beautiful Kidz. Eerst zijn we naar een winkel gegaan waar we gigantisch veel nieuw les materiaal hebben gekocht. In de volgende winkel hebben we onder andere linialen, potloden, pennen, stiften, krijtjes, papier, scharen, lijm, knutsel spullen, etuis en nog veel meer andere spullen gehaald. En in de laatste winkel hebben de cadeaus gekocht voor de kleine kinderen. Wijzelf en Beautiful Kidz zijn ontzettend blij met dit behaalde resultaat en willen iedereen die hier aan bijgedragen heeft heel erg bedanken!

P.s. De foto’s staan ook op deze pagina.

• 06 Juni 2015 - 19:43

Marion Hekkert:

Mooi verslag Joost, goed om te horen dat je er zo van genoten hebt. Wat een ervaring. En wanneer ben je weer thuis. Groeten tante Marion

• 07 Juni 2015 - 18:54

Fam. Scheijbeler:

Hee Joost,

Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt, een erg gave ervaring om nooit te vergeten. Geniet nog een paar weken van je vakantie voordat je weer terugkeert naar Nederland. Heeel veel plezier en maak er nog wat van!! Alvast een hele goede reis terug gewenst van ons allemaal.

Liefs,

Ome Rob &Tante Citha
    Rianne & Ruud
    Robbin

• 07 Juni 2015 - 22:19

Fam. Simons Deventer.:

Wat een mooi verslag Joost, en jou cijfer lijkt me ook aardig)0
    Ook de foto's zijn mooi om te zien, wat een plezier,
    mocht je zover zijn , goede vlucht terug en tot ziens, in het nu ook warme Nederland.
    groeten, fam. Simons Deventer

• 17 Juni 2015 - 15:03

Geert Gerda LIppmann:

Joost dat was weer een mooi verslag wij willen je feliciteren met je verjaardag en een goedereis terug wensen en dan natuurlijk op naar de kermis Gr ons tot ziens