This is Africa! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Joost Hekkert - WaarBenJij.nu This is Africa! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Joost Hekkert - WaarBenJij.nu

This is Africa!

Blijf op de hoogte en volg Joost

10 April 2015 | Namibië, Windhoek

Na 2 weken weer een berichtje vanuit Afrika. Ondertussen zijn we alweer bijna op de helft van onze stage en komen mijn ouders over een week alweer op bezoek. Voor je het weet is een stage week weer voorbij en heb je alweer weekend. En dan te bedenken dat het weekend nog sneller gaat als een stage week. Na onze stage op de verloskunde zijn we vorige week maandag begonnen op de acute care (intensive care) met tussendoor nog 2 nacht diensten op de spoedeisende hulp. Eindelijk een stage plek met een beetje actie! Eenmaal aangekomen om 7 uur op de acute care zagen we gelijk al dat er iemand was overleden. In plaats van dat er veel familie bij was en iedereen met die patiënt bezig was, keek niemand er naar om. Ook de mensen van het mortuarium waren druk en daarom werd deze beste man pas 5/6 uur later opgehaald. Uiteindelijk bleek dit de normaalste zaak van de wereld te zijn want de volgende dag zagen we dit nog 2 keer. Uitgezonderd van dit voorval is alles op de acute care redelijk goed geregeld. Elke verpleegkundige heeft zijn of haar eigen patiënt en ook de meeste benodigde spullen zijn aanwezig. De verpleegkundige willen veel uitleggen en zijn in tegenstelling tot een aantal verpleegkundige van afdelingen wel goed geschoold. Dit zelfde geld voor de mensen op de casualty (spoedeisende hulp). We werden ’s avonds vriendelijk ontvangen door Michael (verpleegkundige) en hij leidde ons kort rond op de casualty. Daarbij vertelde hij een aantal verhalen en wat er allemaal te wachten stond (we zijn bewust deze twee avonden gegaan. Bijna alle mensen krijgen betaald op payday en het armere gedeelte van de bevolking viert dit graag met een biertje of iets anders…). Alle verhalen die Michael vertelde leken onwaarschijnlijk, maar hebben we zeker wel gezien! Zo kwam er een kindje van 7 binnen met een snee in zijn voorhoofd en een klein sneetje bij zijn oog. In eerste instantie leek het of hij was gevallen op straat, maar volgens zijn moeder zat dat anders. Hij zou zijn zusje van 4 seksueel misbruikt hebben waardoor de moeder zo boos is geworden, dat zij zelf haar eigen zoontje heeft geslagen met een houten slipper. Geen of dit waar is… Ook kwam er een man binnen met gigantische bulten op zijn hoofd en daarbij heel veel sneeën. Hij vertelde dat hij werkte als beveiliger en in elkaar geslagen is met een houten knuppel/gestoken is met een mes. Hij was niet de enige, want later op de avond kwamen er nog 2 mannen met ongeveer hetzelfde verhaal. Niet alleen de wonden van deze 3 mannen moesten gehecht worden, ook nog vele andere wonden van (dronken) mensen die geslagen zijn met een kapotte fles of gestoken zijn met een mes. De tal was na 2 uur al niet meer bij te houden. Dat was ook één van de redenen dat wij alle tetanus prikken mochten geven en uiteindelijk hechten. Nu ging het hechten niet meteen super goed, maar oefening baart kunst. Dat de mensen dronken zijn is niet heel bijzonder en dan zie je af en toe wel eens dat er eentje uit zijn slof schiet. Het schijnt dat de dokter deze dronken patiënt geslagen heeft en dat er daardoor een ruzie is ontstaan. De dokter en een verpleegkundige hebben toen aan de beveiliging gevraagd of ze deze man wilden verwijderen uit het ziekenhuis. En dat probeerde ze ook, niet wetende dat de man zou flippen. Het liep uit op een stevig gevecht. De man werd bewusteloos geslagen met een knuppel en naar buiten gesleept. Ondertussen ontstond er binnen ook een woorden wisseling tussen verschillende mensen die het niet eens waren met de manier van handelen. Nadat de man weer bijgekomen was rende hij naar binnen. Hij begon te schreeuwen en dronk een grote slok zeep. Met de gedachte in het achterhoofd van een paar in een hoekje liggen voor de komende 3 uur. Toen wij rond 6 uur naar huis gingen zat de man in een rolstoel en werd als nog geholpen. We hebben vele heftige dingen gezien en verhalen gehoord. Toch maar weer even het besef dat we blij mogen zijn om in Nederland te wonen!

Tussen de stage weken door hebben we nog weer een aantal leuke uitjes gedaan. Op de verjaardag van Elsbeth zijn we wezen karten. De eigenaar komt uit Nederland en heeft zelf op bijna alle banen in Nedlernad gereden. Hij is 8 jaar geleden geëmigreerd om hier in Windhoek een kartbaan op te zetten. Daarnaast heeft hij ook nog een lasergame baan die hij binnenkort om gaat bouwen naar een midgetgolfbaan. Hij vertelde dat dit allemaal nieuw is voor de mensen in Namibië en dat het daarom zo goed loopt. Voor ons was het niet nieuw meer, maar we hebben ons prima vermaakt. Met laser gamen hebben we gewonnen en met karten van ik de snelste van de dag (net niet het snelste van het jaar helaas). Maar we gaan zeker nog een keer voor een herkansing. Nadat we ons thuis hadden opgefrist zijn we ’s avonds voor Elsbeth haar verjaardag met de dames uit Breda weer op stap geweest. Het was wederom erg gezellig en dat was de volgende morgen te merken ook. Dit paasweekend hadden de meeste van ons er voor gekozen om niet uit te gaan op zaterdag, omdat er op zondag morgen een paasbrunch ingepland stond en wel in het Hilton hotel! Het bleek een verstandige keus te zijn om thuis te blijven, want het eten was zeer goed. Ook 2e paasdag hebben we weer gebruncht (dit keer thuis), maar ook dat was erg lekker! Helaas heb ik had ik 5 weken geleden afgesproken om met Pasen ei te gaan eten en dit waren ze niet vergeten. Voor het eerst in 14 jaar weer een stukje ei gegeten en ik zal niet omschrijven hoe ik dat vond.

Zoals ik in het begin al schreef, zijn we alweer bijna op de helft van onze stageperiode. Een periode waarin we heel veel te maken krijgen met armoede en dan vooral in de Katutura sloppenwijken. We hebben het er met z’n vijven over gehad dat we iets voor deze mensen (kinderen) willen betekenen. Nu hebben wij het plan opgezet om geld in te zamelen voor een goed doel/organisatie. Na vele organisaties op internet te hebben bekeken, zijn we uitgekomen bij ‘Beautiful Kidz’. Dit is een organisatie die langs ‘huizen’ in sloppenwijken gaat om te kijken welke kinderen school het meeste nodig hebben. In totaal bieden ze nu al plekken aan 89 kinderen. Ook wil deze organisatie ervoor zorgen dat alle moeders van deze kinderen werk krijgen. Dit plan is nog in een vroeg stadium, maar er zijn nu al 12 moeders aan het werk binnen ‘Beautiful Kidz’. We zijn zelf bij deze organisatie langs geweest om te kijken wat wij kunnen betekenen in de vorm van spullen. Na veel verschillende mensen gesproken te hebben willen we voor 2 specifieke doeleinden gaan. Het eerste wat we willen betekenen voor ‘Beautiful Kidz’ is dat de 4-5 jarige een klein cadeautje krijgen als ze jarig zijn. De lerares vertelde zelf al dat dit een klein gebaar is, maar voor deze kinderen zo mooi aangezien ze nooit wat krijgen. Het tweede waar wij een rol van betekenis in willen spelen is een nieuw idee. ‘Beautiful Kidz’ geeft schoollessen aan kinderen van 6-18 jaar en op de eerste schooldag is altijd iedereen aanwezig. Maar omdat de kinderen niet gestimuleerd worden vanuit hun ouders (als ze deze nog hebben) ziet de organisatie in het loop van het schooljaar kinderen afhaken. Om de kinderen toch te motiveren willen ze de kinderen die een maand lang naar school zijn geweest belonen. Dit moet dan gaan gebeuren met spullen die te gebruiken zijn voor school (denk hierbij aan: potloden, stiften, pennen, linialen, papier, enz.). Zo worden de kinderen positief gestimuleerd om toch naar school te gaan.
Om dit alles waar te maken hebben we uiteraard geld nodig. Alle kleine beetje helpen!

Voor meer informatie kunt u kijken op www.beautifulkidznamibia.nl

NL68RABO0362820929
T.n.v.: J.Hekkert
Omschrijving: Beautiful Kidz

• 10 April 2015 - 23:06

Tonnie Simons:

Mooi Joost ,
    indrukwekkend daar wat ik allemaal lees, en mooie dingen al gedaan zag ik,

groeten uit Deventer tot ziens.

• 11 April 2015 - 20:43

Fam. Lippmann:

Hallo Joost ,wat fijn dat je af en toe wat laat weten wat er zo allemaal gaande is een hele bijzondere tijd hè. Fijn dat er ook nog wel gezelligheid is Ben je ook al lekker bruin ..??hopen dat de laatste periode ook goed zal verlopen een hele fijne tijd nog groeten uit Loenen. Hier schijnt ook de zo'n maar nog niet zo als bij jouw daar denk ik

• 12 April 2015 - 11:33

A.Hekkert:

Dag Joost,wat ben je goed bezig,leuk dat je de achterban op de hoogte houd.
    Ik ben voor jou aan het lobbyen om wat "centjes "te doneren voor jullie mooie project.
    Nog een mooie leerzame tijd toegewenst en natuurlijk genieten met je ouders.
    Groet,T.A.Hekkert.

NIET HOE DAT ER KOMT EN NOG MINDER HOE ER VERANDERING IN TE BRENGEN]
    NOG EEN KLEINE WEEK JOOST EN DAN KOMT ER HEEL BELANGRIJKE DELEGATIE UIT NEDERLAND,
    WAT FIJN OM JE OUDERS DAAR STRAKS TE ONTMOETEN EN ZE VAN ALLES TE KUNNEN LATEN ZIEN.

• 12 April 2015 - 13:35

• 12 April 2015 - 15:03

Norbert Garritsen:

Hallo Joost,wat fijn dat je ons iedere keer op de hoogte houd van het wel en wee daar in Namibie.Heel indrukwekkwend allemaal.Je doet daar in korte tijd wel heel veel ervaring op,en word daar geconfronteerd met de keiharde realiteit. We vinden het fijn dat je gelukkig ook nog tijd hebt voor wat leuke dingen,want dat hebben jullie daar ook nodig als je dagelijks zoveel ellende ziet.maar jouw tante en ik zijn super trots op je.goed werk wat jullie daar doen.ik wens je alle goeds en leerzame tijd daar toe,ook voor jouw mede studenten

Groetjes Norbert, Jeanet, Lieke,Maud en Nina

• 20 April 2015 - 16:04

G.lippmann:

Hallojoost. Alles goed daar geniet van het bezoek uit Nederland groeten van ons uit Loenen

• 23 April 2015 - 09:23

Mark En Ruth:

Hoi Joost,

wat kan jij fantastisch omschrijven wat je daar mee maakt. Als lezer wordt je helemaal opgeslokt hoe jij de dagen daar doormaakt. Leerzaam en tevens heftig om te constateren dat de verschillen zo groot zijn tussen Namibië en Nederland. Wat zijn wij dan ontzettend verwend met onze zorg in Nederland.
    Wij wensen je nog een hele mooie 2e helft van je stage. Leer ze en geniet ze!
    Fijne tijd nu even met je ouders samen.

groetjes, Ruth en Mark

• 23 April 2015 - 17:10

Hoi Joost,Anita & John:

Dag Joost,Anita & John.Ik ben zó benieuwd hoe jullie het maken,geniet van elkaar en het mooie en toch zo'n arme en verdeelde Afrika.
    Groet,T.A.Hekkert

• 25 April 2015 - 19:11

Marscha:

Hallo Joost Anita en John

We zijn erg benieuwd hoe het jullie bevalt zo samen in Afrika. Als het
    Goed is komen jullie eerdaags terug van safari dat moet ook een hele beleving
    Zijn......hier in het kleine dorpje gaat alles goed.en zijn wij ons aan het voorbereiden voor de koningsspelen haha....wij wensen jullie nog een hele mooi tijd samen geniet er maar van.

Groetjes van de ene helft Simons en de andere helft Simons(opa en oma)